VYMEZENÍ ŘEŠENÉHO ÚZEMÍ

území

Řešené území se nachází v katastrálním území Praha Hostivař, v geografickém středu Hostivaře. Celková velikost řešeného území, jež je podélného tvaru, což je dáno osou Měcholupského potoka, je 15,2 ha. Řešená oblast je ze všech stran ohraničena stabilizovanými územními prvky – ze severu železniční tratí, z jihu objekty studentských kolejí a bytové zástavby, ze západu bytovými domy v ulici Kozmíkova.

Přestože je řešené území dobře dopravně dostupné, není zde zatím založena žádná urbánní struktura. Z absolutní většiny je nyní řešené území veřejným prostorem a obsahuje především dopravní infrastrukturu a neudržovanou zeleň. Středem území prochází od jihu k severu dopravně vytížená ulice Průmyslová, na niž navazuje ulice Plukovníka Mráze, která obsluhuje přilehlé sídliště. Větší plochu zabírá tramvajová smyčka na východ od ulice Průmyslová. Kromě průmyslového areálu Půmevek Real a sportovního hřiště na hokejbal při severovýchodním okraji řešeného území, zabírá zbytek plochy neuspořádaná veřejná zeleň a ulice nižšího dopravního významu.

ZÓNY ZASTAVITELNÉHO ÚZEMÍ

území

Jsou definovány dvě zastavitelné zóny. Zadavatel předpokládá, že v nich budou umístěny byty, obchody, služby, budova Úřadu MČ Praha 15, poliklinika, mateřská škola a budova městské policie. Pojmenování lokalit je zavedené a objevuje se dále v dokumentech k soutěži.

Severní zastavitelná zóna
V zóně se nyní nachází především nekoncepční zeleň, vzniklá neřízenou sukcesí, dále areál Půmevek a ulice U Hostivařského nádraží. Území se poměrně výrazně svažuje k patě Měcholupského potoka, jenž se nachází na jižní hraně severní zastavitelné zóny.

Jižní zastavitelná zóna
Majoritní část zóny zabírá současná tramvajová smyčka a silniční vozovka, jež je určena především pro městskou autobusovou dopravu.

 

MAJETKOPRÁVNÍ VZTAHY

území

Majetkoprávní struktura je v řešeném území složitá a hranice pozemků nerespektují žádný zastavovací plán. Soutěžní návrh se stane podkladem pro případné pozemkové úpravy.

HISTORIE

území

Původní ves Hostivař se nachází přibližně 1 kilometr jihozápadně od řešeného území, které významně ovlivnily dopravní stavby. V roce 1871 byla zprovozněna Dráha císaře Františka Josefa (dnešní IV. železniční koridor). Dle zastavovacích plánů byla po první světové válce realizována nízkopodlažní zástavba především v dnešních ulicích Hostivařská a Pod Stanicí. Z nádraží Hostivař byla před druhou světovou válkou napojena vlečka, která se později stala základem dnešní největší průmyslové zóny v Praze. V 50. letech byla velkým impulsem pro rozvoj výstavba páteřní ulice Švehlova, včetně tramvajové tratě, která měla točnu na náměstí Josefa Marata. V 50. a 60. letech byla v Hostivaři realizována nízkopodlažní rezidenční zástavba v duchu původních zastavovacích plánů z první republiky. Začátkem 70. let začala mohutná výstavba jak průmyslové zóny, tak výškových rezidenčních budov, které se staly základem dnešního sídliště Hornoměcholupská. Na přelomu 70. a 80. let byla tramvajová trať prodloužena do rozlehlé smyčky pod nádražím a koncept sídliště v duchu socialistického urbanismu byl tak dokončen. S výstavbou tramvajové smyčky byl regulován Měcholupský potok a byla postavena retenční nádrž. Okolní městská krajina nebyla koncepčně pojata, čímž došlo k nekontrolovatelnému rozrůstání náletových dřevin až do současného stavu. V letech 2014–2016 byla postavena současná podoba nádraží Hostivař s průchodem pod železnicí.

FOTOGRAFIE ÚZEMÍ

Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory Cookies. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů Cookies.
Nastavení Souhlasím
Souhlas můžete odmítnout zde.
×
Nastavení cookies

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookies dle kategorií, jak vyhovují nejlépe Vašim preferencím.

Technické cookies

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky a všech funkcí, které nabízí a nemohou být vypnuty bez zablokování funkcí stránky. Jsou odpovědné mj. za uchovávání produktů v košíku, přihlášení k zákaznickému účtu, fungování filtrů, nákupní proces nebo ukládání nastavení soukromí. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány a jsou aktivní vždy

Analytické cookies

Analytické cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a našich reklamních kampaní. Jejich pomocí určujeme počet návštěv a zdroje návštěv našich internetových stránek. Data získaná pomocí těchto cookies zpracováváme anonymně a souhrnně, bez použití identifikátorů, které ukazují na konkrétní uživatelé našeho webu. Díky těmto cookies můžeme optimalizovat výkon a funkčnost našich stránek.

Preferenční cookies

Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala informace, které mění, jak se webová stránka chová nebo jak vypadá. Je to například Vámi preferovaný jazyk, měna, oblíbené nebo naposledy prohlížené produkty apod. Díky těmto cookies Vám můžeme doporučit na webu produkty a nabídky, které budou pro Vás co nejzajímavější.

Marketingové cookies

Marketingové cookies používáme my nebo naši partneři, abychom Vám dokázali zobrazit co nejrelevantnější obsah nebo reklamy jak na našich stránkách, tak na stránkách třetích subjektů. To je možné díky vytváření tzv. pseudonymizovaného profilu dle Vašich zájmů. Ale nebojte, tímto profilováním zpravidla není možná bezprostřední identifikace Vaší osoby, protože jsou používány pouze pseudonymizované údaje. Pokud nevyjádříte souhlas s těmito cookies, neuvidíte v reklamních sděleních obsah ušitý na míru Vašim zájmům.